Verksamhetsberättelse A-laget

Oskarshamns AIK slutade på föreningens genom tiderna bästa placering, då man till slut nådde en 5:e plats efter en stark säsong i division 1 södra 2017.

Säsongen inleddes med Jan Stahre som chefstränare, som tillsammans med Niclas Bergeskans gjorde en mycket bra försäsong där den största triumfen togs mot finska mästarna IFK Mariehamn som besegrades i en träningsmatch. Bergenskans valde sedan att flytta till Stockholm och målvaktstränare Alexandros Postanidis hoppade in som assisterande tränare tillsammans med Agim Hasani.

Säsongen har präglats av en fin anfallsfotboll och ett starkt hemmaspel, där ett bra försvar och presspel har lagt grunden för en offensivare fotboll sett till tidigare säsonger på Arena Oskarshamn. Efter seriesuveräna Landskrona BoIS och kvalplatsspelande Mjällby AIF har Oskarshamns AIK under hela året hakat på toppstriden och tävlat mot dem allra bästa lagen, vilket lovar gott inför framtiden.

Peiman Eliassi har varit den mest poängbidragande spelaren, tätt följd av Christopher Christensson i den interna skytteligan.

I Svenska Cupen gick vi vidare efter en bra insats mot Vimmerby IF borta. Lottningen gav oss klassiska Helsingborgs IF hemma. Efter två tidiga mål från Helsingborg, lyckades OAIK kriga sig in i matchen och ett sånär ordinarie Helsingborgs IF kröp på knäna efter två mycket bra halvlekar av OAIK.  En av årets bästa prestationer slutade dock med förlust med 2-1, men prestationen och insikten att vi faktiskt kan vara med och störa den typen av lag har gjort oss starkare och med framtidstro kan vi attackera 2018 och nya målsättningar.

Oskarshamn 2017-05-20 Oskarshamns AIK – Kristianstad FC:
( Foto: Peter Holm / Bigfoto )

Verksamhetsberättelse Akademin 2017

2017 var första året som vi körde akademiverksamheten fullt ut. Grabbarna delades in i två grupper A1 och A2. I A1 är de lite äldre och mer erfarna spelarna födda -99 ner till -01 och i A2 var det spelare födda -02 och -03.

Redan tidigt på säsongen så flyttades några av våra spelare född -02 upp i A1 och det har gjort det väldigt bra och några av dem har också spelat kontinuerligt i J18.

I de två träningsgrupperna har det varit ca 20 st i A1 och ca 30 st i A2.

J18 har spelat i den norra serien i Småland och mött många lag från Jönköpingstrakten.

Serien har tyvärr varit lite ojämn men vårat lag gjorde det bra och slutade två efter Vimmerby som tog hem seriesegern. På 16 matcher vann vi 12 matcher och gjorde hela 88 mål.

För våra 16-åringar blev det en desto tuffare och jämnare serie.

Vi spelade i P16 Elit där alla matcher var jämna och utvecklande för våra spelare. Vi kom på en 8:e plats i serien men vara bara 3 poäng upp till 4:e platsen, en mycket jämn och bra serie med lag från nästan hela Småland och extra starkt jobbat med tanke på att vi har spelat med många 15-åringar och även en hel del 14-åringar i denna serie och som har gjort det väldigt bra.

Vi var också med i en lokal P-15 serie där vi mötte lag främst från södra länet. Det var också en givande serie att spela i . Kalmar FF vann den serien ganska enkelt, vi spelade ihop 18 poäng och hamnade på en 7:e plats.

Övrigt att tillägga under året är att vi har haft lite framgångar i cuper och DM.

De två starkaste insatserna som måste omnämnas är att våra 14-åringar gick till semifinal i DM, förlust där mot starka IFK Berga men starkt att gå så långt.

Dan andra starka insatsen var våra 02:or som vann Laxacupen mot självaste Halmstad BK i finalen i P-15 klassen.

Förutom detta har vi haft flera 02.or och 03:or som blivit uttagna till olika Smålandssamlingar och det är ju också fantastiskt kul!

// Akademichef – Niclas Olsson

Halmstad 2017-07-29 Fotboll IF Leikin – Oskarshamns AIK :
Seger med 5-1 i kvartdsfinalens a-slutspel.
( Foto: Peter Holm / Bigfoto )

Verksamhetsberättelse ungdomslagen

Oskarshamns OAIK ungdom har denna säsong haft verksamhet i åldrarna P-07, P-06, P-05 och P-04. Dessa lag har under säsongen spelat seriespel och cuper. De har också hjälpt till vid A-lagets matcher med att stå i kiosken och vara bollkallar vid ett par tillfällen per lag. Lagen har också hjälpt föreningen att samla in pengar i samband med ”Spring för livet”.

P-04 har under säsongen 2017 varit (ca) 20 aktiva spelare, 3 st ledare samt 2 st lagledare

och har tränat 3 gånger i veckan hela året med undantag för ett sommaruppehåll och ett vinteruppehåll. De har haft 2 lag i seriespel på 9-manna planer. Ett lag i norra serien (Västervik) och ett lag i södra serien (Kalmar). P-04 anordnade en vintercup har i Elajohallen med 8 inbjudna lag från närområdet. Cuper i övrigt som laget spelat under året är bl.a.; Laxacupen i Halmstad där de vann finalen i C-slutspelet, Kolmården Cup i Norrköping där laget vann cupen efter straffläggning i finalen, McDonalds Cup i Linköping och laget vann hela cupen.

P-05 har under säsongen varit ca 25 spelare, 4 ledare samt 2 lagledare. De har tränat 3 gånger i veckan under säsongen. De har haft 2 lag i seriespel i 7-manna, ett i Sydöstra serien och ett i den Nordöstra. Ett lag spelade i den Sydöstra 9-mannaserien. Totalt spelade lagen 50 matcher och vann 35 av dem. Cuper de spelat under året är Möre cup, Laxa Cup i Halmstad, Kalmar fotbollsfestival och McDonalds Cup i Linköping.  Utöver detta hade laget en övernattning och samling på Ernemar innan säsongen.

P-06 har under säsongen varit ca 25 spelare och 4 ledare. De har spelat i tre 7-mannaserier under säsongen, den Nordöstra Röd och Nordöstra vit samt den Sydöstra. Cuper de varit på har varit Möre cup och Ica Ölandscup i Färjestaden. Utöver detta deltog laget i Oskarshamns stadslopp.

P-07 har under säsongen varit strax under 20 spelare. De har varit tre ledare och en lagledare. P-07 har spelat med ett lag i en 7-mannaserie. De hr dessutom hjälpt P-06 med spelare till deras matcher. Cuper de deltagit i under säsongen har varit i Elitfönster cup i Lenhovda.

//Victoria Brodin -Ungdomsansvarig

Fotbollsskolan 2017

Fotbollsskolan består av de fyra yngsta lagen som i år består av P08, P09, P10 och P11 som är de yngsta. Totalt har ca 111 barn kämpat hårt hela året och utvecklingen av barnen går åt rätt håll. Jag, Anders Thörnvall, som ansvarig för fotbollskolan vill här med tacka för det arbete som har lagts ned i lagen.

Nedan följer en mer detaljerad beskrivning från varje lag och respektive tränare:

Lag P08

I P08 har vi varit med i SMFF:s poolspel under året. Vi har även arrangerat ett eget poolspel utöver det tillsammans med Rödsle, Mönsterås och Högsby. Vi träffades vid 4 tillfällen under året och spelade matcher och hade roligt tillsammans. Vi hade även ett lag med i seriespel i 7-manna. I år deltog vi i Rödsles miniordag där vi hade en rolig dag och många skratt. Killarna i P08 har gjort enorma kliv framåt i sin utveckling, både på planen och utanför.

Lag P09

P09 har bestått av 21 spelare under året några har slutat och någon har kommit till under året. Under året har laget tränat inomhus under den kalla delen av året en gång i veckan och när det var dags för gräspremiär ökade träningsdosen upp till två gånger i veckan. Detta har fallit bra ut och barnen har utvecklats bra under året.

Säsongen började med en cup i Möre, vilket var uppskattat av barnen som gjorde bra ifrån sig och hade väldigt roligt. I slutet på Maj och i början av juni deltog vi i Sibylla cup och fotbollens dag, där efter återstod några veckors träning innan vi hade sommaravslutning på OCR banan som de kämpade sig igenom. Efter sommaren startade vi med att vara med att vara med i Miniordagen samt ett Poolspel då P08 behövde hjälp. Året kommer att avslutas med att vi arrangerar en egen cup hemma med tre lag som kommer på besök.

Lag P10

Fotbollsskolan P10 har varit framgångsrik med tydliga framsteg på planen. En normal träning lockar runt 25 glada energiska killar som utvecklas fort i sitt spel, såväl med som utan boll. Disciplin och träningsfokus har ökat allteftersom säsongen fortlöpt, och bollglädjen blir alltmer uppenbar i takt med nyvunnen nivå av bollteknik. Under året har vi även deltagit på Sibylla STOP cup i Fårbo samt Miniordagen (Rödsle cup) och killarna gjorde bra ifrån sig trots möte med överåriga killar under Sibylla Cup. Det kommer att bli oerhört spännande att se när våren kommer och vi växlar upp till två träningspass per vecka istället för ett. Och därtill ett ökat antal match/cuptillfällen. Ledarna ser ett fint gäng i P10:orna med stor potential att på sikt bli en stark årgång!

Lag P11

Vi är idag 5 ledare som har haft fotbollsskola för våra allra yngsta födda 2011 med start i januari 2017. Alla barnen har fått chansen att prova på vid några träningstillfällen innan de har knutit upp sig till OAIK familjen och medlemskap hos oss. Vi har på träningarna varit upp till 32 barn som flest och verkar nu landat ner i 22 engagerade blivande fotbollsproffs. Förutom träning en gång i veckan så har vi även haft en mycket uppskattad gemensam terminsavslutning med grillning och fika.

I början på denna termin hade vi även en heldag med fotbollsmatcher då vi kunde mobilisera 2 st hela lag och då möta både Rödsle BK och IFK Oskarshamn samt oss själva i match på fotbollsplanerna vid Kikeboplanen. Året kommer att avslutas med en avslutning i slutet på november.

Anders Thörnvall –Ansvarig för fotbollsskolan

Oskarshamns AIK Stipendium 2017